Willemijne en Sander op de fiets

Schildpadden en Kikkers, (Sander)

Hallo allemaal,

De meeste dieren zie je makkelijk; apen, vogels en andere kleine zoogdieren. Voor enkele anderen moet je echt op zoek en dat doen we dan ook.

Schildpad 1 (playa del coco Nicaragua)

Twee nachten gezocht met als resultaat:

  • Een stuk of 20 uitkomende nesten met 50 tot 100 schildpadjes (nacht 1)
  • Vrijwilligers die de schildpadjes die over dag op het strand zijn (te zwak of op het verkeerde moment uitgekomen) ´s avonds weer uitzetten, survival of the fittest, maar dan anders. (nacht 1)
  • Vrijwi lligers die de schildpadden tellen en dus soms ook uitgraven en op een rijtje zetten. Verpest echt het mooie moment. (nacht1)
  • 10 andere toeristen om samen mee om een nest te kunnen liggen. (nacht1)
  • Bewakers van het national park die 'of the record' zeggen wel een paar eieren te verkopen als er teveel zijn.
  • Eierrovers die een spelletje doen op het niet beschermde strand. Wie het eerst komt mag het nest 'hebben'. Op dit strand komen dus ook geen nesten meer uit omdat ze allemaal geroofd zijn. (nacht2)
  • Prijs van een ei 5 eurocent per stuk. In sommige gelegenheden staan ze gewoon op de kaart, ook in Costa Rica.
  • Geen grote schildpadden gezien

Schildpad 2 (playa hermosa, Uvita)

Samen met een maritiem bioloog en 4 andere toeristen ben ikwederom een nacht op zoek geweest naar de grote schildpad. Willemijne was te moe en had geen trek om een nachtje door te halen na een fietsdag. Uiteindelijk was het 03.00u voordat ik weer terug was goede inschatting van Willemijne dus. Resultaat:

  • Zes Olive Ridley turtles aan het werk gezien tijdens het leggen van de eieren. (ongeveer 75 cm groot). Indrukwekkend!!
  • 3 leeggeroofde nesten gevonden. Niemand gezien terwijl we er heel dichtbij waren. Die eierrovers zijn blijkbaar behoorlijk slim en getraind.
  • Een complete eier hatchery. Waar ik als 'verplichte vrijwilliger' ook nog een nest met eieren in heb herbegraven. Wanneer dit niet gebeurt komen er helemaal geen nesten uit aangezien het eierroven strafbaar is maar erbijna niet op gecontroleerd wordt.
  • Een halve foto van een schldpad met flits waarna ik op mijn kop kreeg omdat dat natuurlijk niet mocht.

Overpeinzing schildpad:

Het is natuurlijk erg gaaf om de jonge schildpadden uit te zien komen. En erg indrukwekkend om een grote aan land te zien komen om zijn werk te doen. Maar het sfeertje van beschermen dat eromheen hangt bevalt me niet. Je moet nieteieren gaan herbegraven. Zet maar gewoon een wachter neer die wel wat doet aan de rovers. Als er schildpadjesuitkomen diete zwak zijn of op het midden van de dag uitkomen dan is dat ook de natuur, dus laat het dan zo maar zijn, 'survival of the fittest'. Zolang de mensen de eieren als delicatessen zien en denken dat ze potentieverhogend werken wordt het beschermen zowiezo erg lastig. Educatie en preventieis de sleutel tot het beschermen van de eieren en dus de schildpadden als soort.

Kleurige kikkers:

Overal waar je kijkt in Costa Rica zie je de ara´s en de groene nachtkikker met rode ogen afgebeeld; uithangborden, boeken, websites. Na bijna drie weken Costa Rica hadden we de ara wel gezien maar de gekleurde kikkers waren voor ons als leek niet te vinden. Ook de mensen die we tegenkwamen konden ons niet vertellen hoe en wat, allerlei tegenstrijdige berichten. Gelukkig hebben we een couchsurf gedaan bij een bioloog (Felix) die was afgestudeerd op kikkers en daarbij erg geïntereseerd was in slangen. Met hem hebben we anderhalve dag doorgebracht in de jungle en overnacht op zijn eigen stukje jungle met in de buurt, je raad het al, kikker habitats. Resultaat;

  • We hebben de groene kikker met rode ogen gezien. Dit is een nachtdier en werd door Felix professioneel gelocaliseerd door het imiteren van de geluiden.
  • 4 soorten gifkikkertjes gezien. Deze zijn erg klein en zitten verscholen in de jungle. Het zoeken was een hele ervaring. Wij zien niks maar, Felix dook de bosjes in keek bij wat bomen en ving dan uit het niets zo´n hele mooie kikker. Echt heel gaaf. Uiteindelijk vond ik ook een kikker maar dat was meer geluk dan wijsheid.
  • Een boa constrictor gezien. Jammer genoeg zat hij in zijn hol en wou hij er niet uitkomen. Ik was in staat om hem uit te graven, maar dat is dan ook weer niet echt netjes.
  • Ook nog een zeer gevaarlijke' boo' slang gezien. Willemijne zat er bijna met haar hand in tijdens het zoeken naar de kickers.

Conclusie kikker:

Echt een hele gave ervaring om deze mooie beesten te zien. Het zoeken naar deze beesten duurt lang en je moet er wel moeite voor doen maar dat is misschien ook wel de charme. Voor mij een hele bijzondere ervaring.

Reacties

Reacties

Karin de Vos

Geweldig om te lezen. Ik zit m,n bezoek aan Costa Rica een beetje te herbeleven. We hadden toen een gids die precies de kikker plekjes wist. De groene met rode ogen zaten voornamelijk in bananen bomen. Als het net donker was kwamen ze te voorschijn. De groen zwarte gifkikkertjes zaten achter ons huisje. Dus we zaten eerste rang. En de oranje met het blauwe broekje aan wist hij ook ergens op te snorren.
Ik geniet van de foto,s.
Veel plezier op jullie vervolg trip.

Tonny Geluk

Mooi verslag Sander!!
Ik als "voormalig" jaren 60 idealist zit me echt te verkneukelen tijdens het lezen van Sander's drang om de "wereld" te verbeteren.
Leuk discussie onderwerp Sander!! Via de mail wat onhandig, maar wat mij betreft niet verkeerd..., krijg ik ook wat tijd om na te denken om enigszins zinnige gedachten te formuleren......

Bart van Hees

Kwak!

ps: leuk verhaal!

Debby en Marcel

Gaaf man. Dit is iets wat ik al heel lang wil zien.
Lijkt me triest en geweldig tegelijk.
Groetjes

Felix

Thanks for your comments about the experience in the Jungle with me, always are very welcome, is my passsion kikkers:
Pura Vida!
Felix

r.eising@live.nl

wat een geweldige verhalen allemaal.
ik ben zelf erg geintreseerd om aan de slag te gaan als vrijwilliger daar, zou je mij kunnen vertellen hoe ik daar het beste aan contact kan komen.

groetjes en ga zo door Ria...

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!