Willemijne en Sander op de fiets

Hydrateren...

Van de stad Culiacan zien we niet veel. Fabian neemt ons mee uit eten en we rijden nog wat rond en hoewel het groter is dan Amsterdam, is er niet veel te zien. We komen een Nederlands kaasmeisje tegen dat bij het stoplicht kaas verkoopt. Ze ziet eruit alsof ze zo uit de zeventiende eeuw komt. Er is hier een enclave van 100.000 Nederlanderse boeren die nog oud-Nederlands spreken en zich kleden zoals in die tijd. Onderweg stuiten we op een politieblokkade. Ze hebben een huizenblok afgesloten. De volgende dag horen we dat ze in een van die huizen 5 miljoen dollar gevonden hebben. In dat huis had ik wel willen couchsurfen!! Dat geld is van een drugskartel. In Culiacan is een drugsoorlog aan de gang tussen de kartels onderling en de politie. Iedere 4 jaar is het raak, omdat de macht binnen de maffia wisselt (misschien hoouden ze democratische verkiezingen of iets dergelijks). Dan ontstaat er oorlog en vinden er schietpartijen plaats rond en in huizen. In de maand mei alleen al 120 doden. De gewone werkende mens of toerist merkt daar weinig van.

Na een aantal dagen rust in Culiacan, is het weer tijd om op de fiets te stappen. Onze gastheer en -dame gaan een weekendje weg en ik voel me ondertussen weer redelijk stabiel. Ik heb me suf gedronken en ook de aardappels, vlees en groenten hield ik binnen. Ik heb enorme honger, maar mijn binnenste kan dit tempo nog niet echt aan. Dus kleine beetjes maar. Een saai stuk tolweg van 3 dagen volgt. Het is rustiger fietsen, omdat mensen het te duur vinden, maar dat betekent lange stukken niks. We willen graag de wedstrijd Nederland-Italie zien. Dus om 6 uur vertrekken en 100 km buffelen. Het gaat voorspoedig totdat psssss.... Sander z´n band lek is. Plakken dus.....en 500m verder....psssss. Nee he, niet weer! Een ander gaatje!! Nog een keer plakken. Een uur later dan gepland rijden we Mazatlan binnen en sprinten bij het eerste het beste restaurant naar binnen om te vragen of we de wedstrijd mogen zien. Dat mag. Gelukkig hebben we maar een paar minuten gemist en kunnen we genieten van en mooie 3-0.

Reacties

Reacties

Angela

Nou wat een avonturen, steeds weer nieuwe spannende dingen :-)
Echt super om het allemaal te lezen en te kunnen volgen. Geniet ervan én pas goed op jezelf he!

mia zaat

Zeg Willemijne,
Van harte gefeliceteerd met je verjaardag.
Ik begrijp ten minste dat jij die mooie jarige bent in een rode trui,
Staat je heel goed.
Verder, die 100.000 Nederlanders die nog oud Nederlands weten te praten, hebben jullie daar nog kennis gemaakt of eventjes mee gepraat?
Lijkt me nou wel erg interessant om eens te horen hoe die mensen hun Nederlands zijn beleven. En die ouderwetse kleding, echt te gek .. Heb je daar ook nog foto's van gemaakt? Hoe lang zouden ze dat nog volhouden? Ik wist helemaal niet dat er ook nog Nederlanders naar Mexico waren geemigreerd.Ik dacht dat ze vooral in Noord Amerika waren neergestreken.
hou je goed
Groet
Mia Zaat.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!