Willemijne en Sander op de fiets

Beloofde item over klimaatverandering

Het zit me toch een beetje in het bloed. Ondanks het opzeggen van m'n baan, heb ik duidelijk niet mijn interesse in de natuur en het veranderen van het klimaat verloren. Niet dat ik dat had verwacht, maar ik houd mijn oren en ogen wijd open als het daaromgaat. Ik vind het daarom ook leuk om wat van mijn aantekeningen bij elkaar te leggen.

Hier in Amerika zijn verschillende effecten op te merken. Zoals in zoveel bevolkte gebieden heb je hier ook last van smog en daaraan gerelateerde gezondheidsproblemen. Iedereen stapt hier voor de kleinste onbenullighedenin de auto, zoals de post ophalen terwijlhun brievenbus voor aan de straat staat. Ieder huishouden heeft 2 auto's, een fiets is voor losers. Benzineprijzen zijn een derde van wat het in NL kost, dus niemand maalt erom. Bovendien zijn de afstanden hier ver en is de conditie van de mensen hier minder dan in NL (kan ook een vooroordeel van mijn kant zijn). Het probleem rondom klimaatverandering houdt de Amerikaan wel bezig, maar de vraag is of ze er echt iets voor (willen) laten.

Wat ik zelf zie tijdens het fietsen is dat het overal erg droog en stoffig is, in ieder geval de staten Nevada, Utah, Arizona en Californie. Gisteren is vlakbij Palm Springs waar we nu zijn, brand uitgebroken en niemand kijkt er meer van op. De rook komt zo deze vallei in drijven.In de krant en op tv wordt de droogteen klimaatverandering ook als probleem aangekaart, vooral tijdens Earthday 2008. Op weatherchannel vertelt een vrouw met een leuke glimlach wat je zoal zelf kunt doen tegen klimaatverandering, terwijl er na iedere 3 minuten reclame komt over ontsmettings- of onkruiddodend middel waar je werkelijk alles mee kunt uitschakelen. Er zijn in de afgelopen jaren verschillende rivieren tot een lijst `bedreigde rivieren' toegevoegd. Erg veel mensen, natuurgebieden en dierenzijn van dit waterafhankelijk, maar er wordt veel ingedamd, geirrigeerd en (terug)geclaimd door oorspronkelijke bewoners. Het enorme contrast met Las Vegas is daarom vooralopmerkelijk. Als je daar bent, zou je niet zeggen dat er een probleem is. Midden in de woestijn worden zwembaden, fonteinen, neprivieren erbij gehaald. Maar ook zij moeten eraan geloven, er komt een ondergronds waterzuiveringssysteem.

Arizona wilde niet op de regering wachten en heeft met andere staten een aantal klimaatinitiatieven ondertekend.Transport gaat veelvia de spoorlijn met ontelbare wagons; daarkunnen de Betuwelijn en HSL nog een puntje aan zuigen! Californie lijkt ook in de goede richting bezig. Gisteren kwamen we langs een windpark waar duizenden windmolens stonden. Geen geouwehoer, gewoon neerzetten heeft Arnold waarschijnlijk gezegd!

Daarnaast speelt er veel rondom biobrandstoffen. Vooral de ethische discussie of je wel zoveel grond moet gebruiken voor het produceren van biobrandstof. De voedselprijzen schieten hierdoor omhoog, vooral van melk, brood, groentesetc. Mensen komen hierdoor in de problemen. Hetzelfde geldt voor energie, de energiekosten gaan ook hier omhoog. Deze punten worden dan ook regelmatig door de presidentskandidaten in de strijd gegooid.

Reacties

Reacties

Annette_Bovee

Hy Willemijn & Sander 'How are y'all?'
Ook ik volg jullie een hoor! Want ik vond het ook zo cool in Amerika. Leuk en bijzonder hoor dat jullie dit doen! Zou zo al die plekken ook willen bezoeken!! En wat typ je leuke verhalen, kan me het zo helemaal verbeelden al moet je het uiteraard altijd met eigen ogen zien! Ook grappig dat ik weer eens iets van een broer van een vriendin hoor/zie, omdat jullie aan de andere kant van de wereld aan het fietsen zijn!! Grappig, toch is de wereld dan klein. Jullie kennen Pieter Korst van Wageningen natuurlijk.
Nou ik wens jullie nog een super goeie tijd daar in Amerika!!!
Groetjes Annette

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!